Tabasalu Gümnaasiumi abiturient Martin Banatovski on üks 25 noorest, kes esindab Eestit päikeseautode maailmameistrivõistlustel Austraalias. Bridgestone World Solar Challenge’i võistluseni on jäänud vaid kuus kuud ning tiimi jõudmine Austraaliasse sõltub Hooandja kampaania edust.
Martini tehnikahuvi kerkis juba päris noorest east. Kuldsete kätega isa, kellega sai koos nokitsetud ja ema, kes leidis aina uusi väljakutseid huviringide näol, tõukasidki Martini inseneeria valdkonna poole.
Täna tegutseb ta kooli kõrvalt suures osas Solaride’i meeskonnas. Solaride on haridusprojekt, kus saavad kokku erinevate valdkondade noored, et üheskoos inseneeriat populariseerida ja loomulikult ka iga hooaeg uus päikeseauto ehitada.
Tudengite ja Eesti inseneeria arendamine käsikäes
Solaride osales Baltikumi esimese võistkonnana päikeseautode maailmameistrivõistlustel 2023. aastal ja tõi koju uhke kolmanda koha. Selle aasta augustis on sihil juba kõrgem eesmärk.
Olles põhijuhtseadme ning sensoorika alamtiimis on Martini põhiülesanne on tagada, et auto süsteemid omavahel suhelda suudaksid. „Näiteks, et gaasipedaali vajutades hakkaksid mootorid pöörlema või, et juht näeks spidomeetril õiget kiirust ja kõiki muid vajalikke andmeid,“ täpsustas ta.
Vaatamata sellele, et haridusprogrammis on noortel võimalik oma teoreetilisi oskusi praktiseerida, on Solaride’is suur rõhk ka enesearengul. „Olles loomult veidi introvertsem ja töö tegemisel iseseisev, on see kahtlemata mind väga palju edasi aidanud,” ütles ta ja lisas, et Solaride on kinnitanud ka tema karjäärisuunda.
Nii on Solaride andnud talle juurde hulga enesekindlust. „Kui tekib võimalus, siis tuleb sellest kinni haarata ja isegi, kui kohe ei õnnestu, siis proovida uuesti. Kui huvi ja pealehakkamist on, siis tegelikult ei ole võimalustel piire,” julgustab ta ka teisi noori.
Hilisõhtud veedavad tudengid garaažis
Solaride’i kolmas hooaeg on jõudmas lõpusirgele ning möödunud poolteist aastat on pakkunud põnevaid ja väljakutsuvaid hetki. Kõige põnevam hetk oli Martini jaoks kahtlemata see, kui auto esimest korda liikuma hakkas. Kell üks varahommikul, pärast pikka päeva täis viimaste juhtmete ühendamist ja akupaki kokkupanekut, sai auto lõpuks ratastele. „See hetk, kui auto hääled lõpuks sisse sai, jääb ilmselt terveks eluks meelde, sest meie ühine järjepidev töö oli vilja kandnud ning saime seda oma silmaga näha,” kirjeldas ta.
Selle aasta ettevalmistus ei kulge nii, nagu hooaja algul ennustati. Võistlus toodi ootamatult kaks kuud varasemaks, mis tähendas palju muutusi. „Algse plaani järgi pidi autos olema neli inimest ja 50 kWh aku. Nüüd on lubatud vaid kaks inimest ja aku suurus on piiratud 15,2 kWh peale,” rääkis Martin ka reeglite muudatustest. See tähendab, et suur osa senisest arendusest tuli riiulile tõsta ja auto täiesti ümber mõelda.
Lisaks on ees 3000 km pikkune võistlus läbi Austraalia kõrbe, kus varuosi käepärast ei ole ning kogu plaan tuleb viimse detailini läbi mõelda. „Kui auto poole tee peal seisma jääb, peab kõik vajaminev juba kaasas olema. Iga minut tee ääres tähendab väiksemat võiduvõimalust,“ lisas Martin.
Hooandja kampaania
MM-il osalemiseks vajaliku raha kogumiseks on käimas Hooandja kampaania, mille õnnestumine määrab, kas noored saavad starti või mitte.
„Kui vähegi võimalik ja annetuse tõttu ise nälga ei jää, siis pane oma panus teele,“ ütleb ta. „Iga euro aitab meid lähemale. Me ei lähe sinna lihtsalt osalema – läheme MM’i võitma.“
Autor: Eneli Mossin
Artikkel avaldati esialgselt Harku Valla Teatajas.
Martinit ja Solaride-i meeskonna teekonda Austraaliasse saad toetada siin 👉 https://www.hooandja.ee/projekt/solaride-2025#tab-3-tab